Bange for at få stress? Hold øje med disse faresignaler

Bange for at få stress? Hold øje med disse faresignaler

Fokus Billede: energepic.com Skrevet af: Redaktionen

Stress rammer et stigende antal danskere. Det er forfærdeligt, for stress er ikke noget, som nogen fortjener at blive ramt af. I denne artikel kommer vi ind på, hvilke faresignaler man skal holde øje med.

Alle kender efterhånden en, som er blevet ramt af stress. Denne lidelse rammer nemlig et stigende antal danskere. Det er noget skidt og et tydeligt symptom på, at vi gør noget forkert her i landet.

Hvordan vi får ændret den negative tendens, er svært at sige. Hos ReWork.dk tror vi dog på, at oplysning kan være vejen frem.

Derfor har vi skrevet denne informative artikel, hvori du blandt andet får indsigt i, hvilke faresignaler du skal være opmærksom på i forbindelse med stress. Er du opmærksom på disse, kan det være, at du kan tage sygdommen i opløbet, inden den slår dig ud.

Symptomer på stress

Der er mange forskellige symptomer på stress, og man deler dem typisk op i følgende tre kategorier: Fysiske symptomer, psykiske symptomer og adfærdsmæssige symptomer.

Fysiske symptomer

Herunder følger en de hyppigste fysiske symptomer på, at man er stresset:

  • Indre uro
  • Hovedpine
  • Hjertebanken
  • Mavesmerter
  • Potensproblemer
  • Vægttab
  • Hyppige infektioner
  • Forværring af kronisk sygdom

Psykiske symptomer

Herunder følger de hyppigste psykiske symptomer på, at man har stress.

  • Ulyst
  • Træthed
  • Hukommelsesbesvær
  • Koncentrationsbesvær
  • Angst
  • Depression
  • Man er irritabel

Adfærdsmæssige symptomer

Herunder følger en oversigt over de hyppigste adfærdsmæssige symptomer på stress:

  • Søvnløshed
  • Uengagerethed
  • Hyperventilation
  • Aggressivitet
  • Nedsat præstationsevne
  • Ubeslutsomhed
  • Øget sygefravær

Tag stress alvorligt

Stress er virkelig ikke noget, man bør spøge med. Derfor bør du søge læge, hvis du har den mindste smule mistanke om, at du er stresset.

Relateret indhold