4 redskaber til en produktiv arbejdsdag

4 redskaber til en produktiv arbejdsdag

Motivation Skrevet af: Redaktionen

Der er i dag stor fokus på, at de ansatte på en arbejdsdag skal have en effektiv arbejdsdag, frem for en lang arbejdsdag. Dette kan dog være en svær disciplin at mestre, hvis ikke man har de rette værktøjer. Heldigvis kan alle lære at blive mere effektive, hvis bare man formår at mestre de nedenstående punkter.

1. En effektiv to-do liste

Man kan nå langt med sin personlige effektivitet, hvis man er i stand til at udarbejde og efterleve en god to-do liste. En gennemarbejdet og god liste giver et godt overblik over dagens gøremål. Overblik giver ro i sindet og overskud til rent faktisk at eksekvere de arbejdsopgaver, der står på listen.

2. Slip din indbakke

Der er formentlig de færreste mennesker, der erklærer sig uenige i, at e-mailen generelt har gjort kommunikationen i arbejdslivet en hel del nemmere. Dog har det også haft den afledte effekt, at den konstante trang til at holde sig ajour med sin indbakke reducerer effektiviteten.

Hvis man mange gange om dagen tjekker sin e-mail, ender man med at bruge en masse tid på netop dette. Samtidig stjæler det dit fokus, hver gang du får en notifikation fra din indbakke.

Derfor kan du opnå større effektivitet ved at slippe din indbakke i nogle perioder af arbejdsdagen. Hvis man for eksempel skal skal udføre opgaver, der kræver stor fokus, kan man med fordel slukke for notifikationer i den tid, hvor man udfører denne opgave.

Alternativt kan man også have faste tidspunkter på dagen, hvor man dedikerer sin tid til at tjekke og besvare e-mails.

3. Hold mere effektive møder

En af de største tidsrøvere er endeløse og utallige møder, der aldrig overholder den tid, der er sat af. Lange og tunge møder er ofte både demotiverende, ineffektive, kedelige og dyre.

Hvis du vil have en effektiv mødekultur, skal din arbejdsplads som helhed blive bedre til at planlægge, strukturere og forberede. Hvis man effektivt eksekverer sine møder, vil man spare en masse tid og ressourcer.

4. Sig nej!

Det er selvfølgelig prisværdigt at være en god kollega, der glædeligt siger “ja” til alverdens opgaver, ens kollegaer forsøger at afhænde til en. Nogle gange er det dog nødvendigt at sige “nej”, hvis man vil nå ens egne opgaver.

Derfor, hvis du i forvejen er presset og har svært ved at finde tid til dine egne opgaver, skal du lære at sige nej til flere opgaver. For mange opgaver gør blot din arbejdsdag mere uoverskuelig, hvilket blot reducerer din effektivitet yderligere.

Tak til iBob
Tak til iBob.dk for deres støtte i forbindelse med udarbejdelsen af denne artikel. Hos iBob kan du blandt andet købe HP Blækpatroner.

Relateret indhold