Træn dit sind med meditation

Træn dit sind med meditation

Fokus Billede: Pixabay Skrevet af: Redaktionen

Meditation er en måde, hvorpå du kan træne dit sind og finde indre ro. Ligesom der er metoder og teknikker, hvor man kan træne sin fysik, er der altså også muligheder for, hvordan du kan træne dit sind. En af dem er ved hjælp af meditation.

Hvad er zen? Zen er en meditationsmetode, som er blevet til en stor del af den buddhistiske trosretning. Rødderne for denne meditationsform går langt tilbage i historien, og er især udbredt i Asien i lande som Kina, Japan og Indien. Formålet er at opnå mentale fordele som ro, indsigt, koncentration og at være i nuet.

Meditation for begyndere

Der er mange måder at meditere på. Formålet er som regel at blive afslappet og få styr på sine tanker, hvor man også hører udtrykket mindfulness. Derfor er det en fordel at finde rolige omgivelser, som både kan være indendørs eller udendørs, når man skal meditere.

Det har stor fokus på vejrtrækning, og derfor kan man også kombinere meditation med enten yoga eller pilates.

Ligesom man starter langsomt ud med fysisk træning, anbefales det også, at man starter med korte meditations-sekvenser. Man skal derfor finde en god stilling, hvor man kan sidde eller stå roligt, hvor man for eksempel fokuserer på sit åndedræt og tanker i 2-5 minutter, når man starter.

En meditationsform man kan lede efter, når man er begynder er zen. Da dette er en gammel men simpel meditationsform har den nemlig en masse gode referencer, da den har gennemlevet utallige generationer, og derfor må der være noget om, hvor godt det kan være.

Derfor har vi skrevet en lille forklaring om, hvad zen er, og hvilke fordele du kan opnå, hvis du vil i gang med at meditere i din dagligdag.

Fordele ved meditation

Ovenstående lyder utrolig nemt og det basale i meditation er heller ikke særlig indviklet. Der er dog mange, som ikke formår at finde den indre ro og bruger tid på at samle tankerne i en travl hverdag, hvor der virkelig er fokus på karrieren og perfektion-kulturen.

Vi har fundet otte punkter med fordele, som du kan få ud af at meditere. Det er selvfølgelig ikke en selvfølge, at du opnår alle disse fordele. Det er dog værd at give det et forsøg, da det er højaktuelt i vores samfund, at folk bliver ramt af enten stress eller angst.

  • Reducerer stress
  • Kontrollerer angst
  • Kan medvirke til et mere positiv livssyn
  • Øge selvbevidstheden
  • Øge fokus og koncentrationsevne
  • Kan forbedre hukommelsen
  • Give en bedre søvn
  • Sænke blodtrykket

Kilde: https://www.healthline.com/nut... 

Som du kan se, har meditation meget med dit generelle velvære at gøre. Derfor anbefaler vi på ReWork, at du kan bruge meditation til at få styr på dagligdagen og din karriere. En af de teknikker vi især har fokus på er zen.

Zen er blevet benyttet af utallige individer til at forbedre deres og andres hverdag. En prominent person er den tidligere basketball spiller og træner, Phil Jackson. Han har blandt andet være træner for spillere som Michael Jordan og Kobe Bryant, og har brugt zen og meditation til at forberede sine spillere til store kampe.

Så hvis en af verdens bedste trænere i historien bruger zen, kan vi vidst også roligt anbefale metoden her fra redaktionen.

Tak til avXperten

Der skal lyde et stort tak til avXperten, som via deres støtte har medvirket til skabelsen af denne artikel. AvXperten er en af Danmarks største forhandlere af elektroniske komponenter, hvor du blandt andet kan finde produkter så du kan konvertere DisplayPort til HDMI.

Relateret indhold